Kris i kassan för matbutiken i Åmot

Kris i kassan för matbutiken i Åmot

"Om inte fler handlar mer tvingas vi stänga innan sommaren"

Matbutiken Tempo i Åmot hissar röd varningsflagg: krisen i kassan är akut.
Om det inte handlas mer eller oftare, måste butiken stängas igen innan sommaren.
”Men det är inte omöjligt att hämta upp det om fler handlar mer, varje krona spelar roll nu”, säger butikschefen Malin Wikholm.

Styrelsen för Tempo i Åmot har gått ut med ett öppet brev om läget och en vädjan om köptrohet. Det har gått ut via Facebook och byns hemsida, men man har också hjälpts åt med att lägga lappar i alla hushållens postlådor, cirka 300 stycken, från Västerbo i söder till Källsjön i norr.
”Vi har fått jättemycket reaktioner de senaste dagarna. De flesta har nog inte förstått att bensinpumpen också försvinner om butiken läggs ned. Men det måste gå att vända, det här är så viktigt för hela byn”, säger Malin Wikholm.

2016 blev ett tufft år ekonomiskt. Butiken har försökt locka med söndagsöppet sommartid, färdiga middagskassar, bonuskort och annat, men när behandlingshemmet Villa Bocilla i Åmot stängde försvann en storkund och tappet blev kännbart.
Efter nyår när många fakturor har betalats och momsen skickats in har krisen blivit akut. De fyra deltidsanställda har fått sina löner, men i mars väntar en investering i kassasystemet som inte kan skjutas upp längre.
”Vi har försökt hålla nere lagret, men det är ingen lösning i längden”, säger Malin Wikholm.

Även 2012 var matbutiken illa ute. Den dåvarande konsumföreningen i Åmot tvingades då begära utträde ur Kooperativa förbundet eftersom Coop höjt transportkostnaderna så mycket att affären började gå med förlust.
Styrelsen slöt i stället ett förmånligare avtal med Axfood och blev en Tempobutik. Man var överens om att det inte var namnet på affären som var det viktiga – huvudsaken var att byn fick behålla all viktig service som var knuten till butiken.

Tempo i Åmot är nämligen inte bara en mataffär: föreningen äger även bensinpumpen, en investering på en halv miljon kronor när den installerades 2009. Man har apoteksservice, spelservice och sköter vissa posttjänster, är ombud för Systembolaget, hanterar paket för DHL:s räkning och säljer fiskekort. Butiken är även viktig för det växande turistföretaget Stilleben vars internationella gäster bildar kö under högsäsong.

Fikabord för de stora, och rithörna för de små kunderna.

Och mataffären är den enda naturliga träffpunkten som finns kvar i Åmot.
”Det vore katastrof på många sätt, men framför allt för de äldre. För många är det höjdpunkten på dagen att ta sig ned till oss och handla och träffa folk. Gubbarna kan sitta vid kaffebordet i timmar”, säger Malin Wikholm med ett leende.
”Och det är faktiskt några Ockelbobor som handlar här regelbundet eftersom de tycker att det är lugnare och lättare att parkera”, tillägger hon.

"Det går att rädda butiken och all service, men då måste fler handla mer", säger Malin Wikholm, butikschef för Tempo i Åmot. 

Värdet av att ha en matbutik med samhällsservice i Åmot låter sig inte räknas ut i en handvändning. I det öppna brevet till allmänheten vidgas dock perspektivet till att gälla samhället i stort.
”En butik i byn tror vi är viktigt för tillgängligheten, bränsleförsörjningen, sammanhållningen, arbetstillfällen, huspriser, ungdomar, äldre – ja, för ganska många som bor i byn helt enkelt.”

av Elina Sorri
2017-02-03

Sedan 1925 har Åmot haft livsmedelshandel. 2012 gick konsumentföreningen (som då var Sveriges minsta) ur Kooperativa förbundet och slöt avtal med Axfood för att omvandlas till Tempo-butik. 

LÄS MER

På hemsidan amot.nu kan du läsa styrelsens öppna brev.