SM 2017 Jädraås-Tallås Järnväg

Gör en tidsresa 100 år tillbaka

25 juni är det ångtågspremiär på Jädraås-Tallås Järnväg

Visslan tjuter genom skogen strax norr om Jädraås.
Här går den smalspåriga museijärnvägen som förr bar malmtransporter till bruken, men som i dag ger både små och stora en chans att få uppleva hur det var att färdas med tåg för 100 år sedan.

Bakom biljettluckan i stationshuset i Jädraås finns tågexpeditionen där ”stinsen”, eller mer korrekt tågklareraren, huserar. Härifrån leds tågtrafiken som på gamla dar, med hjälp av telefonsamtal mellan stationerna och anteckningar på blanketter. 

Familjen Landén-Illerhag med mamma Catrin, pappa Erik och sönerna Sixten och Elis gör en söndagsutflykt  till Jädraås från Gävle. Innan avgång kollar de in loket, och dagens lokförare Rüdiger Prem förklarar hur ångloket fungerar.
”Tag plats, stäng dörrar och grindar!”.
Elis kliver på först upp i 3:e-klassvagnen med träbänkar, fotogenlampor och bagagehylla av nät.
En kort signal med lokets ångvissla varnar om att tåget sätts i rörelse.

Familjen Landén-Illerhag färdas tillbaka till den ”gamla goda tiden” med ånglok, träbänkar i 3:e klass och idylliska stationer som passeras i makligt tempo.     

Den första hållplatsen, Åbo, är lätt att missa eftersom det inte är stort mer än en mjölkpall. Pallanite station märks desto mer.
”Titta, Nalle Puh!”.
Ja, där sitter han visst med sin kappsäck på en bänk på perrongen, redo att ge sig ut i världen.
Ibland stannar tåget vid Finkelboda hållplats innan det passerar utmed kanten av Pallanite-dammen och tar sats uppför backen mot Itranite.
På vänster sida i färdriktningen skymtar resterna av Itranite uppfordringsverk. Ett stickspår gick ner till ån, där timmer som flottats lastades upp på järnvägsvagnar.

År 2000 förlängdes trafiken från Tallås cirka 1,5 kilometer till Svartbäcken Nedre. Här växlas loket om.

Efter en ordentlig uppförsbacke, som delvis följer Lillån är tåget framme vid museijärnvägens ändpunkt: Svartbäcken Nedre.
Stationshuset och godsmagasinet är, liksom sidospåret, byggda av museisällskapet, eftersom det inte fanns någon station här alls från början.
Ursprungligen fortsatte järnvägen vidare mot Linghed i Dalarna, men nu är den gamla banvallen delvis förvandlad till skogsbilväg.
Cirka tre kilometer längre fram ligger Svartbäckens ursprungliga station. Byggnaden är i sällskapets ägo och någon gång i framtiden kanske museijärnvägen kan förlängas dit.

Efter ett kortare uppehåll i Svartbäcken Nedre, då loket växlas förbi till andra änden av tåget, påbörjas återresan. Snart är tåget tillbaka i Tallås.
Stationshuset byggdes år 1880. Nu som då saknar stationen elektricitet och rinnande vatten, men det finns förstås vedspis, kakelugn och vattenpump utanför. I det gamla uthuset, som nu är kafé, höll stationsföreståndaren djur för att dryga ut sin järnvägsmannalön.
Elis och Sixten skuttar glatt av och styr stegen mot Café Mallet. Normalt gör tåget ett uppehåll i Tallås på cirka 30 minuter. Då vänds för det mesta loken på vändskivan så att lokets ”för” går i färdriktningen under den återstående resan mot Jädraås.
Vill man göra ett längre uppehåll i Tallås och fortsätta med ett senare tåg går det också bra.

Även om arbetet vid JTJ drivs på ideell väg är det organiserat som ett gammalt järnvägsföretag.

När tåget åter stannar framför stationshuset i Jädraås är själva resan slut, men glöm inte att gå runt i Jädraås historiska järnvägsmiljö en stund.
Jädraås var huvudstation för Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg, DONJ, och här finns många av de byggnader som en gång bildade centrum för DONJ:s verksamhet kvar. Förutom stationshuset finns verkstäder, lokstallar, vattentorn och förrådsbyggnader kvar.
Tillsammans med tågtrafiken är miljön en viktig del av bruks- och järnvägsbyn Jädraås historia och klassas som riksintresse.

Som avslutning får familjen en åktur i ”Huppen”, en ångdressin från 1898 som tjänade som skjuts åt järnvägens trafikchef, samt läkare och barnmorskor.

av Elina Sorri

Järnvägen drivs av frivilliga
Jädraås-Tallås Järnväg (JTJ) är en museijärnväg i Ockelbo kommun, cirka 3 mil nordväst om Sandviken. Sommaren 2017 trafikeras JTJ söndagar 25 juni-27 augusti. Särskilda evenemangsdagar är Stora Tåghelgen 22–23 juli, och kvällstrafiken lördag 19 augusti.
På JTJ upplever du en tidstrogen tågresa från 1900-talets början. Resan passar alla åldrar – inte minst för de yngre är det ett spännande möte med gamla tiders sätt att resa. Tåget tuffar en sträcka från Jädraås till Tallås som är sex kilometer lång, 12 kilometer tur och retur.


De 500 medlemmarna som driver Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg är tågentusiaster som bevarar autentiska järnvägsmiljöer från före detta Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg, DONJ. Allt arbete utförs på medlemmarnas fritid – att köra ångtågen och jobba med underhåll och reparationer av fordon, byggnader och spår.
Museiområdet som är byggt mellan 1885–1895 består av stationshus, lokstallar, flera verkstäder och förrådsbyggnader. Museisällskapet sätter en ära i att hålla gamla arbetsmetoder vid liv. 2011 utsågs JTJ till Årets Arbetslivsmuseum i Sverige.
OBS! Vagnar och byggnader är dåligt anpassade för personer som har svårt att klara stora nivåskillnader.
Källa: jtj.org