Servicepunkter i byarna

Tempo hämtar kunderna och satsar på hemleverans

- Tempo i Åmot och Kjellas mack i Jädraås är kommunens servicepunkter

På Tempo i Åmot hämtar man de kunder som har svårt att sig till affären, eller så kör man hem maten.
Tack vare kommunens satsning på servicepunkter i byarna kan kommuninvånarna få extra service och handlarna ett tillskott i kassan.
”Det här är jättebra. Det betyder jättemycket”, säger Gun Cöster som får skjuts till Tempo för att påskhandla.

Sedan knappt ett år tillbaka är Tempo i Åmot en av kommunens servicepunkter. Tanken med att servicepunkter är att landsbygden ska hållas levande. Att vara Lokal servicepunkt innebär att man åtar sig uppdrag å kommunens räkning och får en viss ersättning för det.
Tempo i Åmot erbjuder förutom vanliga matvaror också en caféhörna för samvaro, post- och paketutlämning, kopierings- och utskriftstjänster, turistinformation och tillgång till internet. För detta får butiken en ersättning av kommunen på maximalt 35 000 kronor per år.


Gun Cöster är en av damerna som brukar ta chansen att få skjuts till och från affären i Åmot.

Tempo har sedan i november dessutom beviljats ett hemsändningsbidrag från kommunen vilket gör att man kan hämta kunder och skjutsa dem till butiken och också göra hemleveranser av varor. Kunderna söker hos Tempo som ser över om kunden har svårt att ta sig till butiken. I så fall bokas kunden in och på torsdagar kommer en frivillig chaufför och hämtar.
”Det är helt suveränt att vi kan göra det här. Det finns många som inte längre kan ta sig till butiken och då är det här suveränt. Det är också en social grej att få komma ut och handla så det känns jättebra att vi kan hjälpa till med det”, säger Malin Wikholm, föreståndare på Tempo.


Gun Cöster och Ann-Britt Brammås fick på Skärtorsdagen skjuts av Gun Johansson.

Bidraget gör att man kan ersätta de frivilliga chaufförerna för bensinkostnader de får när de kör kunderna fram och tillbaka till affären. På skärtorsdagen åkte Gun Cöster och Ann-Britt Brammås med inhoppande Gun Johansson som ställde upp då alla ordinarie chaufförer var upptagna.
”Det är jättemycket värt det här att få skjuts till affären. Det här är nog fjärde gången jag åker. Jag vill ju handla på Tempo så vi får ha kvar butiken”, säger Gun och berättar att hon inte gärna kör bil själv på vintern.

Både Gun och Ann-Britt passar på att slänga sopor i återvinningskärlen vid affären innan de avklarar handlingen.
”Roligt att det är så mycket folk här. Och det är jättebra det här”, säger Ann-Britt Brammås.


Håkan Mellström och Lars Lerheim passar på att ta en fika medan de handlar och Gun Cöster handlar av Maja Sundqvist.

Det är skärtorsdag och butiken är fylld av påskhandlare.
”Det betyder allt för oss att vi har butiken. Det är jätteviktigt”, säger Lars Lerheim som stannat till vid caféhörnan för ett samtal med Håkan Mellström.
”Ja, Malin har gjort ett fantastiskt jobb med att få butiken att gå runt”, säger han medan han dricker kaffe i caféhörnan.

Förutom påskfika bjuds också besökarna på sång av förskolans barn som kommer utklädda till påskfigurer.


Barnen på förskolan i Åmot bjöd på påskiga sånger dagen till ära.

Även Kjellas mack i Jädraås är sedan i höstas en servicepunkt. Efter att ha installerat en automatisk dörröppnare, för att öka tillgängligheten vilket är ett av kraven på servicepunkterna, blev hans ansökan om att få klassas som en servicepunkt godkänd.
”Det är jättebra. Byborna tycker ju att det är viktigt att man finns”, säger han.


Kjell Persson på Kjellas mack är också en av kommunens servicepunkter.

Men det är inte bara matvaror som lockar kunder till Kjellas mack.
”Det är lite av ett gubbdagis här på förmiddagarna. Det är viktigt att kunna umgås också”, säger han och visar att det finns plats för att sitta ned och ta en kaffe och snacka med andra kunder.
För Kjell Persson själv lockar pensionen och han har under en tid önskat sälja verksamheten. Han berättar att det finns intressenter, men att han vill se över bensintankarna innan en försäljning.
”Man vill att allt ska vara ordnat om någon ny ska ta över”, konstaterar han.

 

Möjliga uppdrag som servicepunkt (minimum att uppfylla tre, ersättning betalas ut för maximalt fem):

  1. Turistinformation/turistmaterial. (Obligatorisk punkt)
  2. Erbjuda hemkörning av livsmedel
  3. EN caféhörna som ger möjlighet till en stunds samvaro
  4. Dator med internetuppkoppling eller tillgång till wifi
  5. Anordna minst tre aktiviteter fördelade under året
  6. Erbjuda kopiera-, scanna- och skriva ut-tjänst
  7. Post- och paketutlämning
  8. Övrigt utifrån ortens förslag

 

Villkor och grundkrav för lokal servicepunkt

  • Näringsstället ska hålla öppet minst fem timmar per dag, fem dagar i veckan.
  • Lokalerna ska vara tillgänglighetsanpassade, bedöms av Västra Gästriklands Samhällsbyggnadsförvaltning.
  • Avtalsperioden är under tre år.
  • Utbetalning sker efter godkänd ansökan och periodstart sedan årsvis efter godkänd rapport.
  • Rapport ska inlämnas till kommunens näringslivsenhet senast den sista januari varje år, blankett medföljer avtalet och finns därefter på kommunens hemsida och hos näringslivsenheten.
  • Inför ny avtalsperiod ska ansökan inlämnas senast sista oktober.
  • En Servicepunkt per ort (Jädraås, Lingbo och Åmot) och inkommer fler ansökningar från orten tas beslut om lokal servicepunkt i samråd med ortens  byaråd/byförening.
  • Kommunen tillhandahåller Servicepunktskylt/dekal som ska placeras synlig för besökaren

 

Sofia Wike
2018-03-29

Kontaktinformation

  • Sofia Wike
    Reporter/informatör
    Södra Åsgatan 30D
    816 30 Ockelbo
    0297-555 51
    070-414 14 17