Konsument Gästrikland

Konsumentvägledning i Hofors, Älvkarleby, Ockelbo, Sandviken och Gävle

Alla är vi konsumenter och alla är vi ute och handlar. Ofta går det rätt, men ibland går det fel. Vad gäller då? Det är viktigt att ta reda på våra lagliga rättigheter och skyldigheter.

Konsumentvägledningen är en lokal, opartisk verksamhet som du som invånare i Hofors, Älvkarleby, Ockelbo, Sandviken och Gävle kan vända dig till för att få råd och stöd.

Du kan även vända dig till oss om du som privatperson har frågor om privatekonomi. Behöver du budget- och skuldrådgivning, inför eventuell ansökan om skuldsanering, så vänder du dig till din hemkommun där du är folkbokförd.

Besökadresss

Konsumentvägledarna tar emot besök på Stadsbiblioteket i Gävle. I de andra samarbetskommunerna finns ingen besöksmottagning utan endast en speciell konsumenthylla med aktuellt material på biblioteken. Nu kan alltså fler få ett möte med en konsumentvägledare i regionen.

Goda Råd är inte dyra

Det är alltid klokt att skaffa sig information innan man köper något eller ingår ett avtal. Konsumentvägledningen har testresultat och marknadsöversikter. Ger sakliga köpråd och information om allt från tvättmaskiner till bilbarnstolar och lån.

Reklamation, lagar och regler

Vi informerar om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Har du fått problem efter ett köp och inte lyckats klara ut det med säljaren kan du kontakta oss för råd och anvisningar. Vi reder även ut begreppen "öppet köp" och "bytesrätt".

Hushållsekonomi

Till Konsumentvägledningen kan du vända dig för att få råd och tips på hur du lägger upp en budget för ditt hushåll.

Konsument Gästriklands ordinarie öppettider:

Helgfria vardagar;
besökstid: 09:00-12:00
telefontid: 09:00-12:00

Juni-Juli-Augusti:

Helgfria vardagar;
besökstid: 10:00-12:00
telefontid: 09:00-12:00