Företagardialogen rullar på och företagaren som får besök av Magnus Jonsson, kommunstyrelsens ordförande (S) och Mimmi Ekström, näringslivschef, är Martin Gunnarsson. Han startade företaget Sustainabil för ett år sedan och brinner för att ge fler möjlighet att köra fossilfritt.
”Det är inget som är förbehållet de med en fet plånbok - tvärt om – biogas tillverkas av vårat matavfall och kostar 12,90 kronor per liter", säger Martin och fortsätter,
"Det är lokalproducerat på landsbygden under svenska arbetsvillkor och bilarna på begagnatmarknaden kostar 20 000 kronor och uppåt”.


Martin Gunnarsson visar kommunalrådet Magnus Jonsson (S) runt i sin verkstad.
Martins bilintresse har funnits sedan barnsben. 2011 monterade han sin första biogasanordning i en Volvo 850 från -96 och har sedan företagsstarten renoverat ett 20-tal biogasbilar. Företaget är ingen bilhandel eller bilverkstad utan fokuserar på att ge tips, råd och hjälp med att köpa, äga, dela och underhålla biogasbilar.
Då han studerade i Uppsala 2011 fick han stor uppmärksamhet för ett ideellt studentprojekt där han skapade en bilpool med ombyggda biogasbilar.
Under åren har han hjälpt många med rådgivning vid köp av biogas- eller elbil. Han konstaterade snart att det fanns ett behov på marknaden för rådgivning och miljöbilsservice. Han gick en ”Starta eget”-utbildning 2016, som anordnas av kommunen i samarbete med Region Gävleborg, vilken han har haft nytta av.
Och så förra året gjorde han slag i saken och bildade företaget Sustainabil.


Bildtext: "Nästa utmaning för företaget är att få till en tankstation för biogas även här i Ockelbo", konstaterar Martin.
Martin jobbar i företaget en dag i veckan och hyr en lokal. Ambitionen är att bygga egen lokal och någon gång kunna driva verksamheten på heltid. Att företaget ligger i Ockelbo är en självklarhet för Martin och han är en trogen ambassadör för kommunen.
Kunderna som kommer från hela Sverige till lilla Ockelbo och lämnar sin bil för renovering tillbringar allt från några timmar till en dag eller två i kommunen och Martin tipsar gärna om saker att se och göra.
Han samarbetar med Gasbolaget i Falun, som har den speciella behörighet som krävs för gastankar och ventiler. Besökarna får lära sig att en biogastank inte är farligare än en bensintank eftersom det inte finns något syre i tanken.
”Det är mer riskfyllt med en vanlig bensintank för där finns både syre och bränsle. Det farligaste på en gasbil är alltså bensintanken, eftersom alla biogasbilar också kan köras på bensin".



Bildtexter: Under tanklocket syns påfyllnad för biogas och bensin.
Bakom Magnus hänger diplomet från ”Starta eget”-utbildningen som Martin genomförde 2016. Biogastanken ryms där reservhjulet brukar rymmas.
”Ockelbo har en egen bildoktor” konstaterar Magnus då Martin berättar om olika, relativt enkla, åtgärder för att renovera en biogasbil. Då är det lite äldre bilar han syftar på, sådana man inte kopplar till dator och scannar av fel, utan letar manuellt efter felet.
Martin jobbar som samsamhällsplanerare på Sweco i Gävle fyra dagar i veckan med strategiska infrastrukturfrågor. Han kallar sig själv (lite skämtsamt) för byråkrat.
”Och på fritiden löser du de stora miljöfrågorna” avslutar Magnus.
2019-05-24