Så anpassar butikerna i coronatider

Se en lista med flera butiker i Ockelbo

Under hösten har vi skickat ut ett mejl till medlemmarna i Service & Handel i Ockelbo - där butikerna får berätta hur de anpassar för kunderna i coronatider. Se listan här.

Åmots Handelsförening (Tempo)

Handsprit vid kundentren samt vid kassan. Extra öppet på Torsdagar mellan  8-10 för dom som är i riskgrupp och inte kan handla på våra ord.öppettider pga covid. Man ringer till butiken för att boka en tid. Då kan man välja att handla enskilt eller med max 2 andra kunder.

Inne i butiken har vi tydliga markeringar på golvet för att man lättare ska kunna hålla avstånd till varandra. Vi har även utkörning av varor till våra kunder på Tisdagar och Torsdagar.
Samt att man kan välja att hämta sin kasse ute på lastkajen för att slippa vistas bland andra kunder i butiken. Beställningar tas emot på både telefon samt mail.

Berggrens blomster

Vi har en ringklocka vid dörren om man vill handla utanför butiken. Det går bra att ringa in sin beställning, hämta utanför butiken eller få det levererat hem till sin själv eller som present till någon annan. Vi tar gärna swish betalning och blipp. I butiken håller vi avstånd och spritar av kontaktytor.

Wij Trädgårdar

Matlådor för avhämtning för de som ej vill äta i restaurangen. Distansering mellan borden. Extra hygienstationer med handsprit före varje aktivitetsplats, ex "betala", "ta sallad", samt efter desamma. Borttagande av buffé som genererar köbildning och istället införande av tallriksservering

Portionsförpackade salladscuper istället för salladsbuffé. Begränsat antal besökare i matsalen, flera sittningar vid bokade tillfällen. Avskärmning mellan kassapersonal och besökaren gnm skärmvägg av plast. Informationsskyltar i lokalen samt på medarbetarnas namnskylt: "minns att hålla avstånd, ute som inne."

Förstärkt swish som betalningsalternativ, snarare än kontanter och kortdragare. Utökad städning och rengöring av utsatta ytor. Avrepning där rörelse sker för bättre flöden utan trängsel. Skickat hem personal med symptom. Infört extra hygienrutiner ffa för medarbetare i servis och butik. Kök är redan väl reglerat.

Sofies kroppsvård

Vi har handsprit tillgängligt för kunderna att använda.  Torkar av alla ytor flera gånger om dagen ex dörrhandtag,toalettens spolknapp , betalningsterminal, lysknappar mm. 

Ica Supermarket Ugglebo

  • Startat onlinehandel med hemleveranser. I början med hjälp av volontärer från Ockelbo församling.
  • Investerat i självscanning och självutcheckningskassor
  • Satt upp "hostskydd" i kassorna
  • Satt upp avskiljare där man packar kassar
  • Avståndsmarkeringar i golvet
  • Info i och utanför butik och på facebook gällande att hålla avstånd, handla ensam eller inte alls vid sjukdomssymtom
  • Tillsammans med Simon gjort en instruktionsfilm om att undvika trängsel
  • Handsprit vid ingång/utgång samt vid plocksalladen mitt i butiken. Nu har vi dessutom en hygienstation vid in/utgången
  • Tagit bort möblerna i entrén för att undvika folksamlingar
  • Stöttat lokala butiker/restaurang med köp av matlådor samt presentkort
  • Reportage i Kuxabladet med info om ovan samt svarat på läsarfrågor(gäller även AB)

Camillas Spel & Kiosk

Jag har handsprit i butiken till kunderna (och mig själv), rengör ofta i butiken. Jag har satt upp plexiglas framför disken och vid paketutlämningen, ber kunderna att hålla avstånd. En del kunder vill inte komma in i butiken och då ringer de innan, lämnar in ett kuvert med pengar och vilka varor som de vill ha eller så knackar de på fönstret och jag kommer ut och hjälper dem.

Vid paketutlämning kan kunden ringa innan och jag går ut med paketet till bilen om de inte vill stiga ur. Det finns även kunder som sitter kvar i sina bilar och jag springer ut och hjälper dem med sina inköp utan att de behöver komma in. Jag har även haft hemleverans av varor till kunder, vilket jag bara kan erbjuda om jag har någon här i butiken som hjälper mig eller efter arbetstid.

Svenska Spel har infört spel med ombud, så nu kan anhöriga lägga spel i butiken åt den som är i riskgruppen. Gränsen för att "blippa" med sitt betalkort har höjts. Jag har även fixat swish till butiken. Jag har inga ändrade öppettider, men de finns de som kommer innan öppning och knackar på och får då naturligtvis komma in.

Nya Örtaboden

Vi ser till att hålla dörren öppen så mycket vi kan för att kunderna skall undvika att behöva öppna dörren när dom kommer. Vi anpassar allt utifrån kunden, några kommer utanför och lägger beställning som vi plockar ihop, vissa har butiken för sig själv om de är det som önskas. Vi har haft kostnadsfri utkörning, och erbjudit att handla mot faktura.

Vi erbjuder kunden handsprit och vi spritar av babsen samt kassadisken efter varje kund. Vi ser till att det inte blir för många kunder i butiken samtidigt. Kunderna är till stor hjälp och har stor förståelse över situationen .

Du & Jag

  • Vi vill att Ditt besök hos oss ska vara så tryggt och säkert som möjligt!
  • Plexiglas vid kassan/handsprit finns
  • Vi rengör kontaktytorna ofta och håller avstånd till varandra
  • Begränsat antal kunder i butiken
  • Boka ensamtid i butiken
  • Facebook & Instashopping – Beställ det Du ser på våra sidor   
  • Shopping via Facetime
  • Packat och Klart - Ni ringer/mailar era önskemål. Leverans utanför butik/vid din bil
  • Beställ i vår webshop: www.duojagockelbo.se   
  • Ring 0297-40123 eller maila duojag.ockelbo@telia.com

Parfymeri Chic

På Parfymeri Chic har vi handsprit innanför dörren till våra kunder och vid kassan för oss i butiken. Ett skyddsvisir är uppsatt vid disken. Vi är noga med hygien och spritar kortläsare och disk mellan kunderna. Har även begränsat testers på kosmetika, pga smittspridning.

Vi ser till att det inte är för många kunder i butiken samtidigt och att de håller avstånd. En skylt är uppsatt på dörren där vi uppmanar kunder som inte vill komma in i butiken att knacka på så kommer vi ut och hjälper till. Det går även att ringa och beställa varor och vi gör i ordning och ställer vid dörren, man kan betala med swish.

Nu kan kunder även ringa och beställa tid före öppning och efter stängning om man vill vara ensam i butiken, tisdagar och torsdagar. (Gäller 15-20 min/kund)

Känner vi oss förkyld el hostig så stannar vi naturligtvis hemma.

C24 Woody Bygghandel

  • Vi har uppmärkta linjer på golvet för att kunder lättare ska hålla en säker  köbildning
  • Vi har handsprit stående framme vid kassan, toaletterna
  • Vi har en skärm vid kassorna för att minska luftburen spridning mellan personal och kund
  • Vi har på kundtoaletten dörrhandtag som är i antibakteriell material ”Habo clean”
  • Vi tar inte emot ”onödiga” besök från tex leverantörer och  våra interna möten hålls per telefon eller dyl
  • Vill kunden inte komma in i butiken så kan dom ringa, maila oss för leverans ute alt hemleverans
  • Vid minsta förkylnings symtom är personalen hem
  • Vi anordnar inga större kundaktiviteter varken för byggare eller konsumenter

 

Är er butik inte med i listan är det inte för sent att skicka in. Mejla simon.lundstrom@ockelbo.se