Antaget av kommunfullmäktige 17 juni 2024, §§ 63-92.
Enligt skollagen (skollagen SFS 2010:800 9 kap. 15b, 21a§§, 10 kap. 32, 33, 40§§, 11 kap. 31, 32, 39§§, 18 kap. 30, 35§§.) är kommunen skyldig att anordna kostnadsfri skolskjuts till elever i skola anordnad av offentlig huvudman, om behov finns med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, funktionsnedsättning eller annan särskild omständighet (huvudregeln). Det gäller elever i förskoleklass, grundskola samt anpassad grund- och gymnasieskola.
Förutom skollagen styr också vissa förordningar och föreskrifter skolskjutsar; gällande exempelvis regler och ansvar, bältesanvändning, kör- och vilotider, krav på utformning av skyltar och bältesutrustning. Därutöver detta reglemente.
Rätten till skolskjuts gäller mellan bostaden och den skola vars upptagningsområde eleven tillhör. Generellt gäller att elev har rätt till skjuts från sin folkbokföringsadress.
Det står kommunen fritt att organisera skolskjutsverksamheten på lämpligt sätt. I Ockelbo kommun innebär det att de allra flesta elever i kommunens grundskolor åker i Kuxatrafikens linjelagda bussar och minibussar. Det krävs ingen ansökan eller färdbiljett för att åka med. Dessa turer är avgiftsfria och öppna för alla i form av lokal kollektivtrafik.
Om en elev bor på en plats som inte trafikeras av Kuxatrafiken, eller där avståndet till närmaste hållplats överstiger de avstånd som anges, eller om man åberopar något av de andra kriterierna för skjuts, behöver vårdnadshavarna ansöka om skolskjuts. Ansökan görs med fördel i e-tjänsten på Ockelbo kommuns hemsida. Ny ansökan ska göras inför varje läsår. Se beskrivning av kriterierna längre ned i dokumentet.
Skjutsarnas tider styrs av skolornas start- och sluttider. Skolskjuts gäller inte till/från grundskolans fritidsverksamhet.
Skolskjutssamordnaren handlägger, beslutar och samordnar skolskjutsar i enlighet med kommunens regler och delegationsordning. Vid behov sker samråd med berörd rektor.
Enskilda beslut om skolskjuts kan överklagas genom förvaltningsbesvär (om eleven går i den av kommunen anvisade skolan) eller laglighetsprövning (om eleven går i en annan skola än den av kommunen anvisade).
Skolskjuts sker i första hand med Kuxatrafiken. Skolskjuts kan också ske i form av beställda resor hos lokal leverantör eller genom Region Gävleborgs Serviceresor. Skolskjutssamordnaren beslutar vilken typ av skjuts som erbjuds.
Skjutsar ska samordnas. Skoldagens längd bestäms av ett ramschema med start- och sluttider. Eventuella håltimmar i början eller slutet av skoldagen påverkar inte ramtiden.
Ockelbo kommun strävar efter att minimera väntetider i samband med skolskjuts, men för att möjliggöra samåkning är det i vissa fall nödvändigt.
För elev med väntetid före och/eller efter skoldagen ansvarar skolan för lämplig tillsyn med hänsyn taget till elevens ålder och behov. Väntetiden bör ej överstiga fyra timmar/vecka. De första 15 minuterna innan ramtidens början och efter ramtidens slut räknas inte som väntetid.
Ockelbo kommun har ingen egen anpassad skola. Elever inskrivna i anpassad skola reser till skolor i grannkommunerna. De skjutsarna körs av lokal entreprenör och Region Gävleborgs Serviceresor. Skjutsarna ska samordnas. Ibland innebär det väntetid på skolans fritidshem. Elever i anpassad skola kan beviljas skjuts från fritidshem. Elever som klarar av att självständigt resa med regionala kollektivtrafiken erhåller X-trafiks kort. Ansökan görs inför varje läsår.
Om en elev har rätt till skolskjuts och inget annat lämpligt alternativ finns, kan kommunen i undantagsfall teckna avtal med elevens vårdnadshavare om att denne har hela ansvaret för skjuts till och från skolan i eget fordon. Ersättning utgår med den skattefria delen av statlig bilersättning, enkel resa.
Självskjuts ska användas restriktivt och får inte medföra fördyrade kostnader för kommunen. Om det finns skolskjuts på platsen ersätts inte självskjuts. Det är alltid kommunen som beslutar om självskjuts är ett alternativ. Ersättning betalas inte ut retroaktivt.
Om en elev har behov av att åka ensam i skolskjutsen för att kunna utnyttja sin rätt till skolskjuts, ska behovet styrkas av relevant sjukvårdskompetens, exempelvis läkare eller psykolog. Ensamåkning beviljas endast i undantagsfall och är alltid tidsbegränsat. Beslut omprövas i dialog med skolverksamheten. Om skolan bedömer att ensamåkning inte längre krävs ska vårdnadshavare ansöka på nytt med nytt läkarintyg.
Skolskjuts kan tillfälligtvis ställas in om vägen inte är farbar på grund av vägarbete eller halka. Ersättningsskjuts anordnas i sådana fall inte.
Kommunen, skolan, entreprenören, vårdnadshavare och elever har alla gemensamt ansvar för att skolskjutsen ska fungera på ett bra sätt.
Vårdnadshavare ansvarar för eleven längs vägen till och från hållplatsen och under väntetiden på hållplatsen till dess att eleven stiger i fordonet. Vårdnadshavaren ser till att eleven förbereds och tränas på att klara sin skolväg på ett så säkert sätt som möjligt. Vårdnadshavares ansvar är större för yngre barn.
Under färd är det entreprenör och förare som ansvarar för att fordonet körs på trafiksäkert sätt och att gällande trafikbestämmelser och ordningsregler följs. Vid dåligt väder och väglag äger entreprenören rätten ställa in trafik med hänvisning till trafiksäkerheten. Om turer ställs in informeras vårdnadshavarna om detta. Vårdnadshavare ersätts då inte för utebliven skolskjuts. Föraren är skyldig att meddela skolan om ordnings- eller säkerhetsproblem uppstår under transporten. Eventuella problem ska lösas tillsammans med skolan.
Vid skolan har skolan ansvar för tillsyn när elev anländer och i väntan på hemfärd. Skolan ansvarar för ordning och säkerhet. Om elev missat skjuts på grund av skolans verksamheter är det skolans ansvar att ordna med lämplig hemtransport.
Alla som färdas på sittplats med säkerhetsbälte är enligt lag skyldiga att använda det.
Eleven har ansvar att följa regler som exempelvis bältesanvändning och ordningsregler. Att inte följa reglerna kan leda till sanktioner.
Transport av skidor, cyklar eller andra skrymmande föremål får ej förekomma i skolskjutsen. Det försvårar utrymning i händelse av olycka och föremålen kan också skada passagerarna.
Om en elev bor på en plats som inte trafikeras av Kuxatrafiken, eller där avståndet till närmaste hållplats överstiger det avstånd som anges nedan, behöver vårdnadshavarna ansöka om skolskjuts.
Avståndet mellan bostaden och skolan/hållplats mäts som den kortast framkomliga vägen. Det ska normalt vara en väg som är framkomlig att gå eller cykla året runt. Att avståndet mäts från bostaden innebär inte att skjutsen per automatik går ända hem.
Förskoleklass samt årskurs 1 – 3 minst 2 km
Årskurs 4 – 6 minst 3 km
Årskurs 7 – 9 minst 4 km
Inom avgränsade bostadsområden skall om möjligt en likformighet råda då rätten till skolskjuts bedöms. Det kan innebära att vissa elever kan bedömas generöst om man bor väldigt nära en kilometergräns likafullt som att andra kan behandlas mer restriktivt av samma anledning.
Vissa trafikmiljöer innebär större risker än andra och ska därför vägas in i handläggningen. Då görs en trafiksäkerhetsbedömning i samråd mellan skolskjutssamordnare, trafikplanerare, leverantör och eventuellt extern part, till exempel NTF. Vid bedömningen sker en sammanvägning av faktorer såsom barnets ålder, siktförhållanden, tillåten hastighet, förekomst av tung trafik, utformning av passager och hållplatser, trafikflöde och eventuellt andra omständigheter. Väder och mörk skog ligger inte till grund i bedömningen.
Om eleven har en varaktig funktionsnedsättning som gör att eleven har väsentliga svårigheter att ta sig till skolan ska en bedömning göras, utan hänsyn till avstånd, för att utröna om funktionshindret påverkar elevens möjlighet att ta sig till skolan. Samråd sker med berörd rektor.
Om det utifrån en samlad bedömning framkommer att eleven har behov av skjuts trots att ingen av de övriga områdena är uppfyllda, kan skjuts beviljas i samråd med rektor. Detta kriterium används restriktivt och bara om det finns speciella omständigheter i det aktuella fallet.
Vårdnadshavares avsaknad av körkort, ekonomiska skäl, arbetstider, sjukdom eller andra familjeförhållanden är inte särskilda skäl som ger en elev rätt till skolskjuts. Inte heller är mörkerrädsla, oro för vilda djur eller liknande grund för skolskjuts.
Växelvis boende innebär att två vårdnadshavare har gemensam vårdnad om barnet men bor på olika adresser. Elever med växelvis boende kan ansöka om skjuts från båda adresserna om det växelvisa boendet är av stadigvarande karaktär. Båda föräldrarna ska vara folkbokförda i Ockelbo kommun. Det finns ingen rätt till skolskjuts från/till vårdnadshavare som bor i annan kommun. Byte sker vid ny vecka.
Om man väljer annan skola än placeringsskola, inom eller utom kommunen, kan eleven få skjuts till den skolan om det inte för med sig merkostnader för kommunen jämfört med om eleven gått i sin placeringsskola. Om skolskjutsen till den av eleven valda skolan är dyrare än vad den skulle ha varit i placeringsskolan saknas rätt till skolskjuts.
Detsamma gäller för elev som flyttar, men väljer att gå kvar i nuvarande skola. Undantag: man har rätt till skjuts för att kunna gå kvar sista läsåret i grundskolan, årskurs 9.
Elev som går i lovskola har rätt till skolskjuts om övriga villkor för skolskjuts är uppfyllda. Ansökan görs i e-tjänsten senast två veckor inför aktuella datum.
Tillfällig fysisk funktionsnedsättning på grund av skada innebär generellt inte rätt till skolskjuts. Hit räknas arm- och benbrott med gipsning, vrickningar, oplanerade operationer och dylikt. Ersättningsanspråk görs till familjens försäkringsbolag alternativt kommunens olycksfallsförsäkring och vårdnadshavaren ansvarar för att anmälan görs och att skjuts beställs från ett taxibolag. Kostnaden regleras mellan försäkringsbolaget och taxibolaget. Vid planerad operation tar vårdnadshavare i första hand kontakt med sitt försäkringsbolag.
Det är vårdnadshavaren som i samråd med försäkringsbolaget beställer och organiserar skjutsen. I det fall att försäkringsbolaget avstyrker begäran är det kommunens ansvar att ordna skolskjuts.
Elever som är placerade i familjehem eller har plats på korttidsboende kan beviljas skjuts från denna adress. Ett barn som är folkbokfört i ett familjehem i Ockelbo kommun har rätt till skolskjuts på samma villkor som övriga barn bosatta i kommunen.
Om barnet är folkbokfört i en annan kommun är det den kommunen som ansvarar för kostnaderna för eventuell skolskjuts.
Om en elev i grundskolan bor på en plats som inte trafikeras av Kuxatrafiken, eller där avståndet till närmaste hållplats överstiger de avstånd som anges längre ned i dokumentet, behöver vårdnadshavarna ansöka om skolskjuts. Det görs med fördel i e-tjänsten på Ockelbo kommuns hemsida.
Detsamma gäller elever som är inskrivna i anpassad grund- eller gymnasieskola.
Ansökan om skjuts görs inför varje nytt läsår. Beslutet är därmed tidsbegränsat. Ansökan görs med fördel digitalt i e-tjänsten på Ockelbo kommuns hemsida, eller på blankett från Välkomstcenter i Kommunhuset. Omprövning av beslut ska göras under läsåret vid ändrade förhållanden såsom ny folkbokföringsadress eller byte av skola. Ändrade förhållanden ska omedelbart meddelas skolskjutssamordnare.
Beslut om skolskjuts kan överklagas. Det finns två olika typer av överklaganden; förvaltningsbesvär och laglighetsprövning.
Om eleven går i den skola som kommunen anvisat kan beslutet överklagas enligt förvaltningsbesvär. Då prövas såväl beslutets laglighet som lämplighet. Förvaltningsdomstolen har därmed rätt att upphäva och ändra beslut fattade av kommunen. Den som berörs av beslutet kan överklaga. Det skriftliga överklagandet ska ha inkommit till kommunen inom tre veckor efter det att den sökande tagit del av kommunens beslut. Kommunen gör en ny prövning av beslutet och om man står fast vid sitt beslut skickar kommunen ärendet vidare till Förvaltningsrätten i Falun.
Om elev går i annan skola än placeringsskola kan beslutet överklagas i den ordning som gäller för laglighetsprövning. Då ska överklagandet kommit intill Förvaltningsrätten inom tre veckor efter meddelat beslut.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?