Syfte med dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation)
När du kommer i kontakt med oss vill vi att du ska veta hur och varför vi behandlar dina personuppgifter. EU:s dataskyddsförordning, GDPR ska skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt rätten till skydd av personuppgifter.
Syftet med dataskyddsförordningen är:
Kommunens personuppgiftsansvariga myndigheter utför ett antal åtaganden som är lagstadgade. För att våra personuppgiftsregister ska vara så korrekta som möjligt hämtar vi uppgifter från folkbokföringsregistret hos Skatteverket och fastighetsregistret hos Lantmäterimyndigheten.
När du använder någon av våra e-tjänster eller någon blankett där du lämnar personuppgifter kan vi samla in följande information:
En personuppgift är all information som går att knyta till dig som person och som på något sätt kan användas för att identifiera dig. Till exempel namn, personnummer, adress, telefonnummer, bilder, data- och telefonloggar med mera.
Du rätt att begära att uppgifter som du anser är felaktiga eller ofullständiga rättas, eller kompletteras enligt artikel 16 i dataskyddsförordningen. Du har i vissa fall även rätt att begära radering av en personuppgift som behandlas enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen. Enligt dataskyddsförordningen gäller rätten till radering dock inte personuppgifter som behöver behandlas på grund av en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning eller för att uppfylla en rättslig förpliktelse. Rätten till radering gäller inte heller när personuppgifter behandlas för bland annat arkivändamål.
När personuppgiftsansvariga nämnder behandlar personuppgifter inom ramen för sin myndighetsutövning eller för att kunna genomföra andra uppgifter av allmänt intresse har du rätt att invända mot behandlingen. Om den personuppgiftsansvarige inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl till att fortsätta personuppgiftsbehandlingen, måste den personuppgiftsansvarige upphöra med behandlingen.
I vissa fall har du möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter enligt artikel 18 i dataskyddsförordningen.
Du har rätt att få ut och använda dina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst.
Det gäller bara sådana personuppgifter som du själv har lämnat.
Du behöver legitimera dig genom e-legitimation när du använder e-tjänsterna.
Begäran om registerutdrag ska lämnas in skriftligen och innehålla följande uppgifter om dig:
Om din begäran gäller ett barn som du är vårdnadshavare för så ska du även uppge barnets personnummer.
Varje nämnd ansvarar för de personuppgifter som de registrerat om dig. Om du inte önskar registerutdrag från alla nämnder så måste du ange vilka nämnder du vill ha registerutdrag från:
Senast en månad efter att vi mottagit din begäran ska du ha fått svar. I fall din begäran är komplicerad och tar längre tid än så, eller om det inte går att ta fram ett registerutdrag, får du besked om det inom en månad.
Inom Ockelbo kommun är respektive nämnd som är personuppgiftsansvarig för den behandling som de utför i sina verksamheter. Personuppgiftsansvariga ansvarar bland annat för att personuppgifterna behandlas lagligt, säkert och korrekt i enlighet med dataskyddsförordningen. De nämnder som finns i Ockelbo Kommun är:
Om du har frågor eller synpunkter kring vår behandling av personuppgifter kan du vända dig till Ockelbo kommuns dataskyddssamordnare:
E-post: dataskyddssamordnare@ockelbo.se
Dataskyddssamordnarna arbetar lokalt på kommunen för att stötta verksamheten i deras arbete att efterleva dataskyddsförordningen, även kallat GDPR (General Data Protection Regulation).
Sandviken, Hofors och Ockelbo kommuner har gemensam nämnd för:
Om du har frågor eller synpunkter kring behandling av personuppgifter för dessa nämnder kan du vända dig till Sandvikens Kommun.
Alternativt kan du vända dig till vårt dataskyddsombud, som bland annat har till uppgift att bevaka att Ockelbo kommun efterlever GDPR.
Dataskyddsenheten
801 84 Gävle kommun
Telefon: 026-17 80 00, begär att få tala med Ockelbos Dataskyddsombud
e-post: dataskyddsombudockelbo@gavle.se
Gävle, Hofors och Ockelbo kommuner har en gemensam organisation för Dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppgift är att informera och ge råd till den personuppgiftsansvariga organisationen kring vilka skyldigheter som gäller enligt dataskyddsförordningen. Ombudet ska också bevaka att reglerna följs och fungera som kontaktperson för Integritetsskyddsmyndigheten.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?