Riktlinjer för bidrag till föreningar

I Ockelbo kommun finns ett stort antal föreningar med olika ändamål och verksamhetsinriktning. Utbildnings- och kulturnämnden fördelar årligen bidrag till föreningslivet.

Syfte

Syftet med att kommunen ger bidrag till föreningar är att föreningslivet ska kunna ha en utvecklande och i vid mening hälsofrämjande verksamhet av god kvalitét som ger möjlighet till social, kulturell, fysisk och psykisk utveckling samt att föreningslivet ska medverka till bredd och mångfald i kommunens kultur-, idrotts- och fritidsliv. En levande och välkomnande föreningsverksamhet kan bidra till att stärka demokrati och mångfald genom att ge barn och unga möjlighet till delaktighet och inflytande.

Olika typer av bidrag

Det finns flera olika typer av bidrag som föreningar kan ansöka om från kommunen. Utbildnings- och kulturnämnden fattar beslut och handläggningen görs av förvaltningen. De olika bidragen är:

  • anläggningsbidrag
  • verksamhetsbidrag
  • investeringsbidrag
  • aktivitetsstöd

Anläggningsbidrag

Syftet med anläggningsbidrag är att bidra till föreningens kostnader för underhåll, arrenden, försäkringar, elavgifter, vatten och avlopp, snöröjning, renhållning, förbrukningsmaterial, drivmedel, personalkostnader samt övriga förekommande driftskostnader för anläggning/fastighet.

Verksamhetsbidrag

Syftet med verksamhetsbidraget är att bidra till föreningens kostnader för hyra, IT och telefoni, utbildningskostnader, kontors- och förbrukningsmaterial, annonser, planerade arrangemang samt övriga verksamhetskostnader.
Föreningen kan söka stöd för lokal/lokaler som föreningen äger eller har hyreskontrakt på. Vid nybesiktning av lokal ska det stå i hyreskontraktet att lokalen ska användas som föreningslokal. Stöd ska avse verksamhetsyta och ges till exempel inte för kansli, klubbhus och omklädningsrum. Hyresstöd ges för föreningars huvudsakliga verksamhet och därmed inte för gym, teorilokal eller liknande om det inte är huvudverksamheten.

Investeringsbidrag

Syftet med investeringsbidrag är att bidra till långsiktiga och kortsiktiga investeringar. Exempel på investeringar är maskiner och system.

Aktivitetsstöd

Syftet med kommunalt aktivitetsstöd är att stödja föreningars verksamhet för barn och ungdomar mellan 7–25 år samt för vuxna med funktionsnedsättning enligt samma principer som gäller för det statliga aktivitetsstödet (LOK).
Det går att söka aktivitetsstöd för två perioder; vårtermin och hösttermin.
Kommunalt aktivitetsstöd utgår med 50 procent av det belopp som riksidrottsförbundet för varje år beslutar skall gälla för sammankomst och deltagartillfälle.
Aktiviteter som vänder sig till barn och unga ska vara förlagda utanför skoltid och beroende på ålder tas hänsyn till hur sent aktiviteten förläggs.
Studiecirklar och aktiviteter under skoltid är inte berättigade till aktivitetsstöd.

Krav på föreningarna

Ockelbo kommun ger bidrag till ideella allmännyttiga föreningar som är öppna för alla, fungerar enligt demokratiska principer och bedriver verksamhet och har medlemmar inom kommunen.

Föreningar som inte kan få föreningsbidrag eller aktivitetsstöd

Alla föreningar kan inte ansöka och få bidrag. Exempel på föreningar som inte kan ansöka om bidrag är:

  • Ekonomisk förening
  • Skolförening för elever eller föräldrar
  • Förening knuten till svenska försvaret
  • Stödförening (till exempel supporterklubbar)
  • Stiftelser
  • Politisk förening för vuxna
  • Religiös förening för vuxna
  • Föreningar med religiösa eller partipolitiska program
  • Facklig förening
  • Vägförening
  • Förening som bedriver inslag av eller propaganda för extremism eller främlingsfientligt uttryck

Föreningar som kan få föreningsbidrag eller aktivitetsstöd

För att en förening ska kunna få medel ställs vissa krav. Dessa är:

  • Föreningen ska ha stadgar som är godkända av riksorganisationen eller av kommunen.
  • Föreningen ska arbeta efter antagna, demokratiska stadgar.
  • Föreningen ska bedriva sin verksamhet och ha huvuddelen av sina medlemmar inom Ockelbo kommun.
  • Föreningen skall ha minst 10 betalande medlemmar som regelbundet deltar i föreningens verksamhet.
  • Föreningen ska på sitt årsmöte ha valt styrelse och revisor samt ska i övrigt arbeta enligt vedertagna krav på demokrati.
  • Föreningens firmatecknare är den som ansöker om bidrag.
  • Bidraget söks i förväg och betalas inte ut retroaktivt. Aktiviteten ska äga rum efter att besked om bidrag har meddelats.
  • Du som söker stöd ska följa gällande svensk lagstiftning.
  • Verksamheten ska särskilt beakta sitt arbetsmiljöansvar beträffande hot, övergrepp och sexuella trakasserier.
  • Du som söker stöd ska ha bankgiro, plusgiro eller bankkonto registrerat i organisationens namn.
  • Föreningen ska vara registrerad hos Skatteverket och ha haft organisationsnummer i minst ett år.

Du som söker stöd kan komma att kontrolleras via Skatteverket, Kronofogden och andra myndigheter.

Föreningar som får bidrag har åtaganden

Nyttjade bidrag

Förening som har fått bidrag åtar sig att redovisa hur de nyttjat medlen samt om syftet med bidraget har uppnåtts. Föreningen ska även berätta om goda exempel som kan vara värt att delge andra eller en reflektion om varför syftet inte uppnåddes. Redovisningen kan göras i föreningens verksamhetsberättelse/bokslut som lämnas till kommunen.

Outnyttjade bidrag

Medel som inte används ska betalas tillbaka till kommunen. Beviljade stöd får endast användas till avsedda ändamål. Beviljade medel som inte använts ska betalas tillbaka till kommunen. Om föreningen inte redovisar hur de använt medlen eller om bidraget inte används på det sätt som beskrivs i ansökan ska nämnden kräva återbetalning av bidraget. Polisanmälan ska alltid övervägas vid misstanke om brott.

Förändring i verksamheten

Förening är skyldig att omgående anmäla till kommunen om de sker väsentliga förändringar i verksamheten som påverkar förutsättningarna för erhållna bidrag.

Granskning av verksamheten

Förening som beviljats bidrag har skyldighet att medge Ockelbo kommun och dess revisorer rätt att ta del av föreningens räkenskaper, protokoll och övriga handlingar för granskning.

Medlemskap

För förening som erhåller kommunalt bidrag skall följande krav gällande medlemskap vara uppfyllda. Medlem skall:
• Ha erlagt den medlemsavgift som föreningen fastställt som årsavgift.
• Vara individuellt ansluten och upptagen i medlemsmatrikel.
Den som erlägger en avgift (entré-, kurs- eller anmälningsavgift etcetera) och därmed erhåller medlemskap av mer tillfällig natur skall inte anses som medlem.

Föreningens förhållningssätt till ANDTS och policy

ANDTS = samlingsbegrepp för alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar. Barn och unga riskerar att skadas av ANDTS på flera sätt:

  • av närståendes eller andras skadliga bruk eller beroende
  • av eget skadligt bruk eller beroende

Barn och ungdomar under 18 år får inte använda tobak eller nikotin i samband med träning, träningsläger, matcher eller andra arrangemang i föreningens regi.

Ledare i barn och ungdomsverksamhet som använder tobak eller nikotin skall i samband med träning, matcher eller andra arrangemang där barn och ungdomar upp till 18 år deltar, göra detta med hänsyn tagen till barn och ungdomar.

Inga narkotiska preparat, dopningspreparat eller narkotikaklassade läkemedel får förekomma i samband med föreningens verksamhet.

Ingen alkohol får förekomma i verksamhet riktad till åldersgruppen 0–18 år. Detta gäller träning, matcher, läger och fester med mera.

Inte prata om eller spela spel om pengar i samband med barn- och ungdomsverksamhet. För spel om pengar finns en åldersgräns på 18 år, för kasinospel är det 20-årsgräns. Studier visar att både vuxna och unga, inom delar av idrottsrörelsen och på en del av idrottsutbildningar i Sverige, har en högre risk för spelproblem. Detta gör idrottsföreningarna till en viktig arena för spelprevention.

Föreningar som bedriver ungdomsverksamhet ska ha en antagen policy mot alkohol, narkotika, dopningspreparat och tobak för att ansöka om bidrag år 2025 och 2026. Policyn ska vara känd och accepterad av föreningens ledare, medlemmar och föräldrar. Policyn skall bifogas ansökan om kommunalt bidrag. Från och med år 2027 ska policyn förutom alkohol, narkotika, dopningspreparat och tobak även innehålla policy mot spel.

Föreningens hantering av registerutdrag

Förening som bedriver barn- och ungdomsverksamhet ska begära att personer som ska arbeta i verksamheten visar ett registerutdrag från polisens belastningsregister. Hänvisning till lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Sedan 1 januari 2020 ska föreningar begära detta för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Det är den enskilde som begär utdraget. Kontroll av registerutdrag ska ske för alla ledare som har kontakt med barn och löpande vid nytillsättning. Föreningen ska inte arkivera utdragen. Om det framkommer att en ledare har blivit dömd för något kan föreningens styrelse välja att inte tilldela en ledare ett uppdrag eller avsluta en ledares uppdrag om man anser att förtroendet inte finns. Ledaruppdraget är ett förtroendeuppdrag, inte en rättighet.

Föreningens ansökan

Den som ansöker om bidrag är föreningens ordförande. Ansökan görs genom e-tjänst som kräver identifikation med e-legitimation. Ansökan ska innehålla:

  • Föreningens/organisationens namn
  • Postadress, telefonnummer och e-postadress till föreningen
  • Organisationsnummer
  • Namn och uppdrag för styrelsens medlemmar
  • Beslut som visar föreningens samtliga firmatecknare
  • Personnummer för samtliga firmatecknare
  • Föreningen ska redogöra för sitt systematiska arbete med att
    säkerställa att ledare och företrädare besitter den kompetens som
    krävs för respektive roll.
  • Föreningens stadgar
  • Protokoll senaste årsmötesprotokoll eller bildandemöte, får ej vara äldre än 1 år, (Uppgifter av intresse i protokollet kan vara exempelvis datum för mötet, om mötet utlysts på rätt sätt, om styrelsen beviljats
    ansvarsfrihet)
  • Föreningens bokslut innehållande resultat- och balansräkning, revisions- och verksamhetsberättelse för senast avslutat verksamhets-/räkenskapsår.
  • Verksamhetsplan och budget för det år bidragsansökan gäller
  • Föreningens egna policy gällande ANDT(S)
  • Rutin för hur verksamheten hanterar registerutdrag för ledare som arbetar med barn och ungdomar
  • För aktivitetsstöd ska närvarokort bifogas med ansökan. Idrottsföreningar kan istället för att fylla i kommunens närvarokort lämna kopia på beviljad ansökan till RF "Laget.se" som bilaga till ansökan.
  • Eventuella medsökande föreningar (organisationsnummer)
  • Samma uppgifter som ovan för medsökande föreningar, andra pågående ansökningar om bidrag i kommunen eller hos annan bidragsgivare

Kommunens uppdrag

Kommunen tar emot föreningarnas ansökningar och handlägger dessa. Inför beslut om bidrag beaktas prioriterade områden. Kommunen arbetar för att stöd inte ska användas till olaglig eller antidemokratisk verksamhet.

Kommunens prioriteringar

Medel fördelas mellan föreningarna utifrån hur väl föreningens planerade verksamhet anknyter till kommunens Vision 2030 och till Utbildnings-och kulturnämndens beslutade prioriteringar. Det som prioriteras är:

  • Kultur- och fritidsliv som är öppet och tillgängligt för alla oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
  • Verksamhet för barn och ungdomar upp till 25 år.
  • Föreningar med höga ambitioner att utveckla gott ledarskap, kamratskap och jämställdhet.
  • Föreningar som bedriver ett målinriktat arbete med att främja integration. Föreningen ska i ansökan om bidrag beskriva hur de arbetar för att främja integration. Föreningen ska redogöra för hur arbetet har gått, det kan göras i föreningens verksamhetsberättelse.

Kommunens handläggning av föreningens ansökan

Kommunens fritidsintendent tar emot ansökningarna, ser till att de är fullständiga och bedömer dem och tar fram förslag till beslut om fördelning av medel. Förslaget tas vidare till föreningsbidragsutskottet som beslutar om förslag om fördelning av föreningsbidrag. Förslaget går vidare till utbildnings- och kulturnämnden som fastställer beslutet. Efter att beslutet är fastställt i nämnden kan pengarna betalas ut.

Kommunens beslutshandläggning av föreningens ansökan

När kommunen fattat beslut och betalt ut medel har kommunen rätt att följa upp att pengarna används till rätt ändamål i enlighet med ansökan. Kommunen kan genomföra stickprov.

Utbetalning av bidrag

Utbetalning av beviljade bidrag sker till föreningens post- eller bankgiro. Bidrag större än 100 000 kronor betalas ut vid två tillfällen under året - i juni och september.

Föreningar som driver allmännyttiga lokaler

Enligt tidigare kommunalt beslut gäller att kommunen skall lämna bidrag till en så kallad allmännyttig lokal per ort i fall då lämpliga kommunägda lokaler saknas. Med allmännyttig lokal menar vi en lokal tillgänglig för alla inom kommunen boende. För bidrag till föreningar som driver allmännyttiga lokaler gäller samma normer som för övriga föreningar.

Tolkning

Kommunen beslutar om tolkning och tillämpning av dessa bidragsbestämmelser.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Vad var det du letade efter?
Publicerad: | Senast uppdaterad:

Innehåll på sidan