Förvaltningar

Ockelbo kommuns tjänstemannaorganisation är uppdelad i fyra förvaltningar med olika ansvarsområden.

Kommunstyrelseförvaltningen

Kommunstyrelseförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:

  • Arbetsmarknad och integration
  • Ekonomienheten
  • Näringslivsenheten
  • Personalenheten
  • Säkerhet och beredskap/folkhälsa
  • Tekniska enheten
  • Verksamhetsstöd
Kommunstyrelseförvaltningen
0297-555 00
Södra Åsgatan 30 D
Joachim KrügerKommunchef
0297-555 27
Södra Åsgatan 30D

Utbildnings- och kulturförvaltningen

Utbildnings- och kulturförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:

  • Förskola, familjecentral/öppen förskola
  • Grundskola, anpassad grundskola, fritidshem
  • Elevhälsa
  • Gymnasieskola, kommunens aktivitetsansvar (KAA)
  • Vuxenutbildning och SFI
  • Kost
  • Kulturskola, allmänkultur och fritidsgård
  • Folk- och skolbibliotek
  • Sim- och friskvårdscenter
  • Förenings- och fritidsliv
Utbildnings- och kulturförvaltningen
Torggatan 4, 816 80 Ockelbo
Malin LarssonFörvaltningschef
0297-555 86

Socialförvaltningen

Socialförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:

  • Särskilt boende
  • Hemtjänsten
  • LSS och socialpsykiatrin
  • Hemsjukvården
  • Handläggarenheten
  • Individ-och familjeomsorgen
  • Förvaltningsstöd
SocialförvaltningenSocialkontoret reception
0297-555 67
Torggatan 7, Öppettider 08:00-12:00 13:00-15:00
Johan CallenmarkFörvaltningschef
0297-555 77
Torggatan 7

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning

Sandvikens, Hofors och Ockelbo kommun samverkar i en gemensam förvaltning, Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning. Sandvikens kommun är värdkommun för den gemensamma förvaltningen.

Förvaltningen hanterar viktiga områden som påverkar vår vardag och framtid, inklusive planering och utveckling av nya stadsdelar, bygglov, livsmedels- och miljötillsyn, vattenförsörjning och avfallshantering.

Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar på uppdrag av Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd. Förvaltningen är organiserad i fyra enheter.

Enheten för bygg och förvaltningsstöd

Enheten ansvarar för bygglov och här ligger förvaltningens samtliga administrativa arbetsuppgifter, förvaltningsstöd. Här finns även energirådgivning, nämndsekreterare, förvaltningens arkivansvar och handläggning av bostadsanpassning och parkeringstillstånd.

Inom enheten finns också funktionen strategiskt stöd som innefattar ekonomi, verksamhetsutveckling, HR, kommunikation och systemförvaltning.

Kart- och lantmäterienheten

Enheten ansvarar för geografisk information och dess följdprodukter. Detta omfattar bland annat fältmätningar och fastighetsrättsliga uppdrag som grundkartor och nybyggnadskartor. Inom enheten finns också den kommunala lantmäterimyndigheten som ansvarar för lantmäteriförrättningar och fastighetsregistret i Sandvikens kommun.

Planenheten

Enheten ansvarar för detaljplanering, strategisk stadsplanering, miljöstrategiskt arbete och klimatanpassning.

Miljöenheten

Enheten ansvarar för hälsoskydd, miljöskydd, miljösamordning och livsmedelskontroll. Tillsynen omfattar bland annat hygienlokaler, offentliga lokaler, miljöfarlig verksamhet (industrier, värmepumpar med mera) och livsmedelsanläggningar.

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltningMedborgarservice
026-24 00 00
Odengatan 37 - Sandviken
Yvonne AnderssonSamhällsbyggnadschef

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Vad var det du letade efter?
Publicerad: | Senast uppdaterad:

Innehåll på sidan