Ockelbo kommuns tjänstemannaorganisation är uppdelad i fyra förvaltningar med olika ansvarsområden.
Kommunstyrelseförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:
Utbildnings- och kulturförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:
Socialförvaltningen består av följande enheter och verksamheter:
Sandvikens, Hofors och Ockelbo kommun samverkar i en gemensam förvaltning, Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning. Sandvikens kommun är värdkommun för den gemensamma förvaltningen.
Förvaltningen hanterar viktiga områden som påverkar vår vardag och framtid, inklusive planering och utveckling av nya stadsdelar, bygglov, livsmedels- och miljötillsyn, vattenförsörjning och avfallshantering.
Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar på uppdrag av Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd. Förvaltningen är organiserad i fyra enheter.
Enheten ansvarar för bygglov och här ligger förvaltningens samtliga administrativa arbetsuppgifter, förvaltningsstöd. Här finns även energirådgivning, nämndsekreterare, förvaltningens arkivansvar och handläggning av bostadsanpassning och parkeringstillstånd.
Inom enheten finns också funktionen strategiskt stöd som innefattar ekonomi, verksamhetsutveckling, HR, kommunikation och systemförvaltning.
Enheten ansvarar för geografisk information och dess följdprodukter. Detta omfattar bland annat fältmätningar och fastighetsrättsliga uppdrag som grundkartor och nybyggnadskartor. Inom enheten finns också den kommunala lantmäterimyndigheten som ansvarar för lantmäteriförrättningar och fastighetsregistret i Sandvikens kommun.
Enheten ansvarar för detaljplanering, strategisk stadsplanering, miljöstrategiskt arbete och klimatanpassning.
Enheten ansvarar för hälsoskydd, miljöskydd, miljösamordning och livsmedelskontroll. Tillsynen omfattar bland annat hygienlokaler, offentliga lokaler, miljöfarlig verksamhet (industrier, värmepumpar med mera) och livsmedelsanläggningar.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?